4 błędy, które popełniasz, tworząc strategię marki

Z każdym rokiem pojawia się coraz więcej sposobów na promocję firmy: TikTok, Instagram, Facebook, Twitter, newsletter, kampanie reklamowe, LinkedIn. W natłoku informacji i kanałów dystrybucji możesz się pogubić – właśnie po to tworzymy strategię. Zanim zaczniesz tworzyć strategię dla swojej firmy, warto zastanowić się, jakie pułapki mogą Cię czekać po drodze.

Nie znasz grupy docelowej

Od tego warto zacząć, bez tego kroku cała reszta może się okazać stratą czasu. Czy wiesz, do kogo skierowana jest Twoja komunikacja? Do kogo trafia Twoja marka? Identyfikacja, ale też zrozumienie grupy docelowej to klucz do sukcesu. Nie można opierać się na własnych wyobrażeniach – to muszą być twarde dane!

Jak zbadać grupę docelową?

Wykorzystaj narzędzia do monitoringu sieci (Brand24, SentiOne), dzięki temu dowiesz się, kto mówi o Twojej marce.

Przejrzyj statystyki na social mediach i Google Analitycs. Możesz sprawdzić tam wiek, płeć oraz miejscowość i język Twoich fanów czy obserwatorów, ale także np. branże, w których pracują bądź stanowisko zawodowe, jakie zajmują.

Zapytaj się obserwujących – wyślij do nich ankiety, przejrzyj wiadomości i maile.
Na podstawie zebranych danych stwórz persony, które reprezentują 2-3 Twoich klientów. Spróbuj zrozumieć, co ich motywuje, co ich denerwuje i jakie mają zainteresowania.

Kiedy zrozumiesz swoją grupę docelową, komunikacja stanie się znacznie prostsza i skuteczniejsza.

Brak spójności w komunikatach

Spójność to Twoja najlepsza przyjaciółka w świecie marketingu. Utrzymywanie jednolitego wizerunku marki na różnych platformach to wielki krok do zbudowania silnej marki. Odbiorcy będą wiedzieli czego się spodziewać, po danym brandzie. Kiedy komunikacja będzie wyjątkowa, to mogą chętniej do niego wracać, bo polubią sam kontakt z tą marką.

Zastanów się, czy strona internetowa, profile w mediach społecznościowych i materiały reklamowe tworzą spójny obraz – czy opowiadają tę samą historię. Unikaj sprzeczności w komunikatach i zawsze przestrzegaj wypracowanego już tonu i stylu komunikacji.

Ciągłe porównywanie

Wiele mówi się o tym, aby nie bać się konkurencji, a wręcz przeciwnie – czerpać z niej inspirację. Problemem staje się nieustanny benchmarking, kiedy to porównywanie się całkowicie wpływa na tworzenie strategii marki. Do tego dochodzi kwestia z góry narzuconych rozwiązań – stajemy się kopią i zakładnikami czyiś przekonań, pomysłów.

Niejednokrotnie całe strategie opierają się na jednym założeniu, np. „chcemy być tańsi od firmy X” albo „jesteśmy nowoczesnym bankiem, nie jak bank Y”. To nie strategia, to pozycjonowanie bądź UVP (Unique Value Proposition). Określenia te są zbyt generyczne i nie wyróżniają nas na rynku. Zamiast tego, warto skupić się na tym, co naprawdę sprawia, że marka jest wyjątkowa.

Ignorowanie bieżących trendów

Strategia marki jest czymś stałym i niezmiennym, ale dotyczy to jej core’u. Marka jest żywa – zmienia się, dojrzewa, dlatego sama strategia również się zmienia. Strategię należy ewaluować, ale nie zmienić, co kilka miesięcy czy, co rok.

Inaczej ma się sprawa ze strategią komunikacji, contentową lub social mediową — te wymagają ciągłych zmian. Konsumenci się zmieniają, a często to, co było na topie miesiąc temu, dzisiaj może być już nudne i powtarzalne. Same algorytmy są ulepszane, a co za tym idzie, działania, jakie prowadzimy, muszą się do nich dopasować, aby przynosiły najlepsze rezultaty.

Jak znajdować trendy?

Obserwuj inne marki, nie tylko te z Twojej branży.

  1. Sprawdzaj popularne hasztagi.
  2. Korzystaj z narzędzi – Google Trens, BuzzSumo.
  3. Sprawdź badania rynkowe i raporty.
  4. Obserwuj, obserwuj i obserwuj – kanały na YouTube, podcasty.

Bycie na bieżąco z trendami to nie tylko obserwowanie, co dzieje się wokół, ale też zauważanie zmian, które mogą nastąpić w przyszłości.

Strategia marketingowa to więcej niż tylko zestaw narzędzi i technik. To złożony proces, który wymaga głębokiego zrozumienia rynku, klienta i samego siebie. Kilka wskazówek może pomóc Ci uniknąć najpopularniejszych pułapek i zbliży do skonstruowania strategii, która przyniesie zamierzone efekty. Działaj mądrze, planuj strategicznie i pamiętaj, że zawsze jest miejsce na poprawę. Powodzenia!

Autorka: Anna Ledwoń-Blacha – Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główna organizatorka CRASH Mondays. Product marketing manager w startupie alloweat. Opiekunka merytoryczna w programie rozwojowym Brand Manager w Instytucie Marki Online i Komunikacji.

LinkedIn – https://www.linkedin.com/in/annaledwon/
Facebook: https://www.facebook.com/anna.ledwon
Strona www – https://morebananas.pl/


Zostań BRAND MANAGEREM!
Zdobądź wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie zarządzania marką, wykorzystania narzędzi MarTech i kanałów komunikacji w jej promocji.

Inne wpisy

Dbamy o Twoje kompetencje przyszłości

W Instytucie Marki Online i Komunikacji zbudowaliśmy unikalny model nauczania składający się z najnowocześniejszych technologii, innowacyjnych programów i praktycznych instrukcji od renomowanych wykładowców, mentorów i trenerów. ✅ Z naszych szkoleń skorzystały już

Rozdajemy PREZENTY na 2. urodziny!

Stało się! Świętujemy nasze 2. urodziny! Sięgamy pamięcią dwa lata wstecz, kiedy to podczas stacjonarnego eventu ogłosiliśmy, że swoją działalność rozpoczął Instytut Marki Online i Komunikacji. Byliśmy pełni

Świętuj z nami drugie urodziny Instytutu!

W czerwcu mijają 2 lata z Instytutem Marki Online i Komunikacji! Zapraszamy Cię do świętowania razem z nami tego wydarzenia. Przygotowaliśmy dla Ciebie niespodzianki, prezenty, bonusy i bardzo dużo bezpłatnej, wartościowej