Dezinformacja w sieci, fake newsy i deep fake – jak je rozpoznać?

W coraz większej liczbie przypadków spotykamy się w Internecie z nieprawdziwymi informacjami, manipulacją rzeczywistością lub grafikami, które niewiele mają wspólnego z rzeczywistością. Dezinformacja, fake newsy lub deep fake, wygenerowany przez sztuczną inteligencję, potrafi wprowadzać ludzi w błąd i generować sytuacje kryzysowe dla wielu marek. Warto zadać pytanie, czy jest możliwe rozpoznanie fałszywych informacji generowanych w sieci?

Zostań profesjonalnym PR-owcem!
Dołącz do szkolenia PR na nowe czasy z certyfikatem MEiN i kodem zawodu.
Rozwijaj się u najlepszych praktyków z branży i zdobądź
nowe umiejętności na miarę XXI wieku!

Fake newsy, czyli zmora XXI wieku

Fake newsy, zgodnie z badaniami, nie są nowym fenomenem w dziedzinie dezinformacji czy propagandy. Od dawna występują w różnych formach, jednakże Internet jako medium dostarczające informacje stworzył dogodne warunki dla ich szybkiego i globalnego rozprzestrzeniania się w skali wcześniej niespotykanej. Warto podkreślić, że mimo iż fake newsy towarzyszą nam od dawna, ich zasięg i wpływ na społeczeństwo zdobył na znaczeniu w ostatnich latach.

Dlaczego powstaje dezinformacja?

W dzisiejszych czasach zwraca się szczególną uwagę na konieczność dostępu do rzetelnych i sprawdzonych informacji. Wielka ilość treści, które powstają, prowadzi do zalewania sieci nowymi przekazami, które w szybkim tempie przemierzają cały świat. Wśród nich znajdują się również fake newsy, które mogą wprowadzać w błąd odbiorców, którzy nie zdają sobie sprawy z ich nieprawdziwego charakteru. Można wyróżnić dwie przyczyny powstawania takiej dezinformacji:

  • Po pierwsze, wynika ona z niedokładnego zbadania źródeł informacyjnych oraz braku rzetelności w ich sprawdzeniu i wykorzystaniu. W takim przypadku dezinformacja jest nieintencjonalna i powstaje w wyniku nieodpowiedzialnego rozpowszechnienia informacji, co prowadzi do szerzenia dezinformacji.
  • Po drugie, fake newsy mogą powstawać w wyniku chęci manipulowania opinią publiczną. W takim przypadku celowe działanie na czyjąś niekorzyść i wykorzystywanie z premedytacją informacji, które nie są wiarygodne, ma na celu podburzenie lub zastraszenie grupy odbiorców. 

Rozwój SI a deep fake

Rozwój dziedziny sztucznej inteligencji bez wątpienia przyczynił się do uproszczenia wielu procesów. Nie tylko w sektorze technologicznym, lecz także w komunikacji. Dzięki wykorzystaniu maszynowego uczenia się, komputer jest w stanie generować treści, które trudno odróżnić od tych stworzonych przez człowieka. W ten sposób powstały generatory grafik wykorzystujące sztuczną inteligencję, które po przeskanowaniu milionów obrazów z sieci, tworzą własne zdjęcia, w tym również obrazy fikcyjnych ludzi. Co więcej, wytworzone w ten sposób materiały są niemożliwe do odróżnienia od rzeczywistych fotografii, utrudniając tym samym wykrycie tzw. deep fake.

Należy jednak podkreślić, że problem nie leży w samej sztucznej inteligencji, ale w jej wykorzystaniu przez ludzi. Często zdarza się, że narzędzia oparte na sztucznej inteligencji lub niezweryfikowane dane są wykorzystywane do celów propagandowych, służąc do osiągnięcia pożądanych efektów medialnych lub innych celów.

Jak rozpoznać fake newsy?

Ważnym aspektem w walce z rozprzestrzenianiem się dezinformacji oraz fake newsów jest edukacja społeczeństwa. W szczególności wśród osób pracujących w mediach, influencerów czy specjalistów ds. mediów społecznościowych, istotne jest dokładne weryfikowanie informacji, które zamierzają opublikować. Zawsze warto sięgać do źródeł, zweryfikować dokładność przekazywanych danych oraz autentyczność grafik i zdjęć. W przypadku wątpliwości, warto unikać publikacji tych informacji.

W celu zweryfikowania autentyczności informacji, zaleca się korzystanie z wyszukiwarek internetowych oraz sprawdzanie źródeł danych. Zdjęcia i grafiki również można sprawdzić za pomocą wyszukiwarek, wyszukując je po obrazie lub korzystając z oficjalnych banków zdjęć, gdzie zawsze jest podany autor. Korzystanie z rzetelnych źródeł informacji oraz weryfikowanie treści, przed ich publikacją, stanowią ważny krok w zapobieganiu rozprzestrzenianiu się dezinformacjifake newsów.

Podczas naszego nowego 4-miesięcznego programu rozwojowego „PR na nowe czasy”, który wystartuje 8 maja, jeden z paneli wykładowców poruszy właśnie ten temat. Dowiesz się z niego, jak rozpoznać fake newsy, pracując z mediami jako PR-owiec, jak starać się im przeciwdziałać czy w jaki sposób nie dać się oszukać sztucznej inteligencji, która generuje deep fake. Sprawdź, jakie jeszcze tematy zostaną poruszone podczas naszego szkolenia i zdobądź kompetencje, które pozwolą Ci być etycznym PR-owcem, który pracuje z mediami, bazując wyłącznie na rzetelnych źródłach i sprawdzonych informacjach.

Inne wpisy

Ile zarabia specjalista ds. mediów społecznościowych

Specjalista ds. mediów społecznościowych to bardzo popularny zawód. W ciągu trzech najbliższych lat będzie najbardziej pożądaną i poszukiwaną specjalizacją. Czym się charakteryzuje i na czym polega? Jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba