Planowanie i analizowanie działań w social media

Praca specjalisty do spraw mediów społecznościowych wydaje się łatwa – przecież to tylko wrzucanie i promowanie postów na Facebooku, Instagramie, LinkedIn i innych platformach… Otóż wcale nie jest to takie proste! Aby Twoje działania w social mediach były efektywne, warto je planować z wyprzedzeniem i na bieżąco analizować. Jak? Zapraszamy do lektury.

Po pierwsze – strategia marketingowa

Podstawą aktywności marki powinna być przemyślana i konsekwentnie realizowana strategia jej komunikacji, dlatego, jeśli jeszcze nie posiadasz takiego dokumentu, to koniecznie go przygotuj. Powinien on zawierać m.in.:

  • potrzeby marki,
  • cele jej działań,
  • sposoby ich realizacji,
  • graficzną identyfikację marki,
  • miejsca, w których chce się pojawiać,
  • czy grupy docelowe, do których chce docierać.

 

Pomocne tu będzie utworzenie tzw. person, o którym przeczytasz w tym artykule Persony marketingowe. Czym są i jak je tworzyć.

Jednak pamiętaj, że social media dynamicznie się zmieniają, dlatego nie bój się co jakiś czas weryfikować, czy strategia komunikacyjna Twojej marki wciąż jest aktualna.

Chcesz zdobyć pełen zakres kompetencji specjalisty ds. mediów społecznościowych? Weź udział w III edycji naszego programu edukacyjnego o tej tematyce! 

Po drugie – planowanie

Kolejnym krokiem powinno być opracowanie planu działań w social mediach. Warto ustalić, na których kanałach chcemy się najbardziej skupić. Miej na uwadze także to, że specyfika każdej platformy nieco się różni, dlatego uwzględnij tę kwestię w przygotowywaniu kontentu na każdą z nich.

Najprostszym i najlepszym narzędziem do konkretnego planowania działań w mediach społecznościowych jest kalendarz postów i relacji. Może on być tygodniowy, miesięczny, kwartalny lub nawet roczny (choć optymalny zazwyczaj jest miesięczny). 

Radzimy przygotowywać go w Arkuszach Google, gdzie każdy arkusz będzie przeznaczony na dany kanał, a każda zmiana planu będzie widoczna w historii edycji. Dodatkową zaletą jest oczywiście to, że wszystkie osoby, które powinny mieć wgląd do takiego pliku, zawsze będą mogły zobaczyć jego aktualną wersję i ją edytować lub zostawić w niej swoje komentarze.

W kalendarzu postów warto z wyprzedzeniem uwzględnić tematyczne święta i okazje związane z Twoją branżą, a także planowane wydarzenia i akcje promocyjne Twojej marki.

Jak powinien wyglądać taki kalendarz? Poniżej przykładowy fragment.

Po trzecie – narzędzia

Jednym z podstawowych narzędzi pracy każdego specjalisty ds. social media jest Meta Business Suite. Tam możesz zarówno publikować posty na bieżąco, planować je na przyszłość, a także ustawiać reklamy, odpowiadać na wiadomości od użytkowników czy zobaczyć statystyki wszystkich postów i reklam na Facebooku oraz Instagramie.

Warto regularnie sprawdzać, w jakim stopniu profile odbiorców kanałów w social media pokrywają się z profilem persony Twojej marki. Najważniejsze informacje to dane demograficzne, takie jak wiek, płeć i miejsce zamieszkania. W przypadku Meta pomocna w ich uzyskaniu jest sekcja Odbiorcy w narzędziu Audience Insights. W przypadku LinkedIna – tamtejsze narzędzie Analityka.

Przy pracy w mediach społecznościowych warto również korzystać z programów do zarządzania projektami jak np. Asana. Dzięki temu masz wgląd we wszystkie elementy projektu, a praca nad nimi jest uporządkowana.

Po czwarte – analiza

Zachęcamy do bieżącego sprawdzania efektów swojej pracy. Z pomocą przychodzą takie narzędzia, jak Sotrender czy NapoleonCat, które automatycznie zbierają i podsumowują działania na poszczególnych platformach społecznościowych. Ich bardzo przydatną funkcją jest generowanie przystępnych raportów, dzięki którym możesz dowiedzieć się np. w które dni tygodnia i w jakich godzinach poziom zaangażowania Twoich odbiorców jest najwyższy albo które z postów w danym okresie zdobyły największe zasięgi.

W kontekście tematyki tego tekstu warto wspomnieć też o stosowaniu tagów UTM (ang. Urchin Tracking Module). Są to parametry, które dodajesz do linka, by śledzić źródła, z których użytkownicy trafiają na daną stronę. W celu zbudowania takiego linka polecamy użyć narzędzia zwanego Campaign URL Builder. Wystarczy w odpowiedni sposób uzupełnić poszczególne rubryki, takie jak właściwy link (website URL), źródło (campaign source), medium (campaign medium) czy nazwa kampanii (campaign name). Wyniki możesz potem łatwo sprawdzić w Google Analytics.

Po piąte – optymalizacja

Po przeanalizowaniu wyników działań w social mediach wysnuj wnioski dla Twoich kolejnych kroków. Przykładowo, okazuje się, że treści, które wydawały się idealna na Instagrama, zyskują o wiele wyższe zasięgi na LinkedIn. Wówczas warto pomyśleć o zaplanowaniu większej liczby takiego kontentu na drugiej platformie, a ograniczeniu jego liczby na tej pierwszej. A może założeniem było publikowanie postów tylko w dni robocze, a analiza wskazała, że największe zaangażowanie osiągasz w weekendy? Spróbuj część kontentu zaplanowanego np. na środy czy czwartki przenieść na soboty, czy niedziele.

Inne wpisy

Jak optymalizować proces sprzedaży w e-commerce

W dobie cyfrowej transformacji sprawnie zorganizowany proces sprzedaży w e-commerce staje się kluczem do sukcesu każdego sklepu internetowego. Optymalizacja tego procesu pozwala nie tylko zwiększyć konwersję, ale także poprawić ogólne doświadczenia