Persony marketingowe. Czym są i jak je stworzyć

Już od dobrych kilku lat w marketingu wiele mówi się na temat dużej wagi stworzenia tzw. buyer person. Czym tak naprawdę one są? Dlaczego warto się nad nimi pochylić? Jak odpowiednio podejść do ich tworzenia? Zapraszamy do lektury!

Co to jest buyer persona

Persona marketingowa, zwana buyer personą lub profilem klienta idealnego, to abstrakcyjny model docelowego nabywcy Twojego produktu lub usługi, oparty na danych jakościowych i ilościowych badań rynku, a także profili obecnych klientów (jeśli już istnieją). Polega na zbudowaniu psychologicznego portretu klienta – jego sposobu myślenia, stylu życia i kryteriów, według których wybiera produkt lub usługę.
 
Stworzenie buyer persony powinno być filarem każdej strategii marketingowej. Dzięki dobrze zbudowanej personie możesz dotrzeć bezpośrednio do osób, które powinny być zainteresowane Twoim produktem lub usługą oraz wyróżnić swoją markę indywidualnym i zaangażowanym stylem przekazu. Mówiąc wprost – persony pomogą Ci komunikować się z potencjalnymi klientami jak z prawdziwymi osobami o konkretnych cechach i potrzebach. Ich utworzenie przydaje się zatem nie tylko w marketingu, lecz także w sprzedaży produktu lub usługi.
 
Warto pamiętać, że marka może (a zazwyczaj nawet powinna) mieć wiele profili idealnego klienta. Dodatkowo, jeśli już masz utworzone buyer persony swojej marki, to warto je co jakiś czas weryfikować i aktualizować w miarę potrzeb – szczególnie wtedy, gdy produkt lub usługa przechodzi modyfikację.

Od czego zacząć tworzenie buyer person

Aby prawidłowo promować dany produkt lub usługę, należy przede wszystkim dobrze go/ją poznać. Dlatego w pierwszej kolejności:
  • postaraj się zdobyć jak największą wiedzę na temat swojego produktu lub usługi,
  • szczegółowo zidentyfikuj jego/jej funkcje i specyfikę,
  • wypisz wszystkie jego/jej wady i zalety,
  • wykonaj analizę konkurencji i benchmarking.

Jak stworzyć buyer personę

1. Dane ogólne:płeć,

  • wiek,
  • miejsce zamieszkania,
  • wykształcenie,
  • umiejętności,
  • zawód,
  • pasje i zainteresowania,
  • stan cywilny,
  • sytuacja materialna,
  • posiadanie dzieci,
  • posiadanie zwierząt,
  • posiadanie samochodu.
 
2. Styl życia i osobowość:

  • życiowe cele i priorytety,
  • hierarchia wartości,
  • codzienne zwyczaje,
  • tryb pracy (zdalna, stacjonarna, hybrydowa),
  • preferowane formy spędzania czasu wolnego,
  • preferowane środki transportu,
  • specyficzne cechy charakteru,
  • sposoby zdobywania informacji,
  • język używany na co dzień,
  • korzystanie z internetu,
  • obecność w mediach społecznościowych.
 
3. Rola w grupie społecznej:

  • sprawowana funkcja w rodzinie, firmie i/lub instytucji,
  • zakres obowiązków związanych z tą funkcją,
  • określenie potrzeb związanych z tą funkcją.
 
4. Lęki i problemy:

  • wszelkie obawy związane z życiem prywatnym i zawodowym,
  • problemy, które może rozwiązać dany produkt lub usługa,
  • obiekcje, które mogą wystąpić podczas procesu sprzedaży.
 
5. Preferencje zakupowe:
 
  • zakupy tradycyjne czy online,
  • sposoby płatności,
  • częstotliwość robienia zakupów,
  • średnie wydatki związane z nabywaniem produktów lub usług z danej dziedziny.

Podsumowanie

Powyżej wypisane elementy to tylko nasze propozycje – w każdym przypadku kwestie, które należy zbadać do stworzenia odpowiednich person, oczywiście mogą się od siebie różnić w zależności od produktu lub usługi. W przypadku produktów lub usług B2B warto określić także takie zagadnienia, jak: branża, wielkość firmy, pozycja na rynku czy używane narzędzia.
 
Podczas procesu tworzeniu person pomocne mogą być opinie wszystkich osób pracujących przy tworzeniu i udoskonalaniu danego produktu lub usługi, jego/jej sprzedaży i promocji, a szczególnie członków zespołów mających bezpośredni kontakt z klientami. Zbierając rozmaite spostrzeżenia, sugestie i doświadczenia różnych jednostek, uzyskasz bardziej realistyczny i precyzyjny obraz persony.
 
 
Chcesz poznać szczegóły tworzenia person? 
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zachowań konsumenckich? 
A może interesuje Cię tworzenie strategii marketingowych?

Dołącz do certyfikowanego programu edukacyjnego Brand Manager! 

Inne wpisy

Ile zarabia specjalista ds. mediów społecznościowych

Specjalista ds. mediów społecznościowych to bardzo popularny zawód. W ciągu trzech najbliższych lat będzie najbardziej pożądaną i poszukiwaną specjalizacją. Czym się charakteryzuje i na czym polega? Jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba