Co może zaskoczyć na początku drogi? O zawodzie wirtualnej asysty – głosem Eli Nieradko

Gdy zamierzasz rozpocząć swoją przygodę jako wirtualna asysta lub szerzej – freelancer_ka wspierająca biznes, możesz doświadczyć pewnych niespodzianek. Nie jest to tak oczywiste jak zdobycie umiejętności związanych z obsługą WordPressa, ActiveTemplate, GetResponse czy innego specjalistycznego oprogramowania. Nawet aspekty takie jak ustalanie stawek, przygotowywanie ofert czy decydowanie o formie działalności nie są najbardziej skomplikowane na tej drodze. Dowiedz się, co jest!


1. Lojalni klienci

Największym wyzwaniem jest znalezienie wiarygodnego klienta, gotowego do długofalowej współpracy, która zagwarantuje Ci finansową stabilność. Nawet jeśli Twoja idea wirtualnej asysty nie wiąże się z tradycyjnym zapewnieniem wsparcia administracyjnego dla firm online oraz regularnej współpracy, warto zatroszczyć się o przewidywalność dochodów. 


Zarządzaj swoim czasem, jak chcesz!
Sprawdź, czy Wirtualna Asysta to opcja dla Ciebie
START III EDYCJI: 26.08.2023


2. B2B czy umowa o pracę?

Praca wirtualnej asysty to specyficzne zadanie: z jednej strony, blisko współpracujemy z naszymi klientami i utrzymujemy z nimi regularny kontakt, ale z drugiej – nie jesteśmy ich pracownikami. To ma swoje zalety i wady. Umowy o pracę, cywilno-prawne, dzieło czy zlecenie stanowią jedynie niewielki procent wszystkich współprac.

3. Finanse

W tradycyjnym zatrudnieniu, obowiązek wypłaty wynagrodzenia spoczywa na pracodawcy. W modelu freelancerskim, zadanie to przechodzi na klienta, z którym podpisujesz umowę. Musisz zatem zadbać o swoją płynność finansową, pilnując, aby wartość projektów lub zadań nie była niższa niż minimalne wynagrodzenie, jeżeli chcesz utrzymać swoje zarobki na wystarczającym do utrzymania poziomie. 

4. Płynność zleceń

Jako pracownik, właściciel firmy dba o to, abyś miał_a co robić – to on pozyskuje klientów. Kiedy stajesz się freelancerem, ten obowiązek przechodzi na Ciebie. Oprócz umiejętności wykonywania zadań, musisz nauczyć się efektywnie sprzedawać swoje kompetencje.

5. Kwestie prawne i formalne

Jest to Twój obowiązek, aby dopilnować wszelkich formalności. Na przykład, jeśli przekazujesz klientowi prawa autorskie do stworzonych grafik na social media, musisz z nim podpisać umowę z odpowiednimi zapisami. Jeśli prowadzisz stronę internetową, musisz zadbać o politykę prywatności i cookies. Regulamin świadczenia usług, regulamin opinii, czy polityka prywatności na social media to tylko niektóre z dokumentów, które musisz przygotować.

6. Odpowiedzialność za źle wykonaną pracę

Za pracownika odpowiada pracodawca, natomiast freelancer ponosi pełną odpowiedzialność prawną i finansową za jakość swojej pracy. Jeśli wykonasz zadanie niewłaściwie, Twój klient i jego projekty mogą ponieść tego konsekwencje. Oczywiście, najlepszym scenariuszem jest wydłużenie czasu realizacji projektu, co i tak prowadzi do utraty potencjalnych zysków. Jeżeli planowana data uruchomienia projektu była np. na początek czerwca, a w wyniku problemów projekt ruszył dopiero w sierpniu, klient traci dwa pełne miesiące potencjalnych zarobków.

7. Podwyżki

Jako freelancer_ka, masz prawo decydować o podwyższeniu stawek. Możesz informować swojego klienta o zmianach, który albo zaakceptuje nowe warunki, albo zdecyduje się zakończyć współpracę. Czekanie na propozycję podwyżki od klienta, to w większości przypadków mrzonki. 

8. Godziny pracy

Kodeks pracy jasno określa ilość godzin, które pracownik powinien mieć zagwarantowane na odpoczynek. Jako freelancer_ka, jesteś odpowiedzialny_a za samodzielne zarządzanie swoim czasem. Nie zgłosisz się do sądu pracy, jeżeli spędzasz nad zadaniami dla klientów 10, 12 czy nawet 14 godzin dziennie.

9. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Na etacie nikt się nie dziwi, że pracujemy na ergonomicznych krzesłach, przy odpowiednio dostosowanych biurkach i z dobrym oświetleniem. W przypadku pracy jako freelancer_ka, to Ty decydujesz o swoim miejscu pracy. Czy dbasz o to, aby fotel, na którym siedzisz był dobrany do Twojej postury? Ile razy pracowałeś lub uczyłeś się przy słabym oświetleniu, albo nawet bez niego? To pytania, które warto sobie zadać. 
 

Podsumowanie

To były tylko niektóre z wielu różnic, które mogą Cię zaskoczyć, jeśli dopiero zaczynasz pracę jako freelancer_ka i chcesz świadczyć usługi wirtualnej asysty. Freelancing daje wiele możliwości, ale wymaga też odpowiedzialności i samodzielności. Przygotuj się na te wyzwania, aby rozpocząć swoją drogę z jak najmniejszą liczbą niespodzianek.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o pracy wirtualnej asysty? Dołącz do bezpłatnego wydarzenia „Jak zostać wirtualną asystą, pracować zdalnie i zdobyć niezależność finansową”.

Inne wpisy

akademia mentoringu

Mentoring – Twoja nowa ścieżka rozwoju

W świecie AI, gdzie innowacje technologiczne przyspieszają rytm naszego życia, mentoring zyskuje na wartości jako kluczowy element rozwoju. To więcej niż tylko przekazywanie wiedzy w formie relacji mistrz-uczeń; to partnerskie podejście,