Jak w ostatnich latach zmienił się PR

Wiele branż przeszło radykalne zmiany wraz z nastaniem ery COVID-19 i zaraz po jej ustaniu. Pandemia mocno przyczyniła się do wielu modyfikacji, dotyczących również oczekiwań wobec PR-u. Dotyczy to także działań, które w tym okresie były powierzane specjalistom w tej dziedzinie. Co się zmieniło i czy zmieniła się rola public relations w biznesie?

Zostań profesjonalnym PR-owcem!
Dołącz do szkolenia PR na nowe czasy z certyfikatem MEiN i kodem zawodu.
Rozwijaj się u najlepszych praktyków z branży i zdobądź
nowe umiejętności na miarę XXI wieku!

Postpandemiczny PR i jego znaczenie

Pandemia sprawiła, że wiele działań przeniosło się na stałe do sfery online, a wiele firm musiało zrezygnować z niektórych usług, aby sprostać problematycznej sytuacji, która pojawiła się w od 2020 roku na całym świecie. COVID-19 był przyczyną zamknięć wielu biznesów, a także rezygnacji ze stanowisk, które trudno było utrzymać, ze względu na zaistniałą sytuację. Był taki moment, kiedy spora część firm stanęła przed decyzją, czy zredukować etat PR-owca, czy też w tak trudnej sytuacji go zatrudnić. W zależności od branży decyzje były wtedy różne, a cięcia budżetów pojawiały się niemalże wszędzie.

Jednak osoby prowadzące swój biznes, w trakcie pandemii i po jej zakończeniu, miały okazję zobaczyć, jak ważne są działania wizerunkowe, szczególnie wtedy, kiedy nastaje kryzys. Stąd po tym okresie właściciele sporej liczby firm zaczęli zatrudniać specjalistów ds. wizerunku i PR-u. Przekonali się, że to niezwykle ważny element działalności, a nie wyłącznie dział sprzedaży. Według najnowszych badań branża public relations w postpandemicznej erze ma się niezwykle dobrze i zyskuje na jeszcze większym znaczeniu niż wcześniej.

PR jeszcze ważniejszy, niż do tej pory

Właściciele firm przekonali się, że PR to nie tylko kontakt z mediami i wysyłanie informacji prasowych. Szukając rozwiązań i pomocy w trudnej sytuacji, dostrzegli, że branża public relations to również działania strategiczne, komunikacyjne i wizerunkowe. Przekonali się, że PR to również zestawienia analityczne i kreatywność i że w połączeniu z marketingiem i sprzedażą potrafi przynieść niezwykłe korzyści dla biznesu.

Zmieniło się podejście i rozumowanie przedsiębiorców na temat PR-u. Pod koniec 2021 r. Związek Firm Public Relations wydał raport pt. „PR to nie propaganda”, ponieważ konieczne było pozbycie się stereotypowego, a wręcz błędnego myślenia o public relations. 

Z badania wyniknęło, że PR najczęściej utożsamiany i mylony był głównie z działaniami publicity i propagandą. Coraz więcej przedsiębiorców podjęło się stworzenia i wdrożenia strategii komunikacji, które w wielu instytucjach po prostu nie istniały. Również raport International Communications Consultancy Organisation pt. „World PR Report 2020–2021” potwierdził tezę, że PR zyskuje na znaczeniu

41% ankietowanych (a byli nimi dyrektorzy agencji PR i CEO) wskazało doradztwo strategiczne jako główny obszar wzrostu w najbliższych latach, a 35% – zarządzanie strategią korporacyjną.

Nowy public relations

Działania PR po okresie pandemii są na nowo pożądanymi usługami wśród wielu firm. PR dostosował się do potrzeb komunikacyjnych współczesnego świata, poszerzył swoje możliwości w sferze online i trochę się zautomatyzował. Public relations podąża za trendami i potrzebami klientów na rynku, wciąż spełniając swoje podstawowe założenia, dotyczące komunikacji i wizerunku marek. Specjaliści w tej branży zaczęli przygotowywać strategie m.in. z udziałem influencerów, czy uwzględniają takie nowe kanały komunikacji, jak TikTok czy BeReal.

Inne wpisy

Otworzyliśmy zapisy do nowych edycji szkoleń

Otworzyliśmy zapisy do nowych edycji naszych najlepszych szkoleń! Sprawdź naszą ofertę i wybierz dla siebie program, dzięki któremu zdobędziesz nową wiedzę i zyskasz zawód przyszłości!   Specjalista ds. mediów społecznościowych

Posłuchaj rozmów o sztucznej inteligencji

Zastanawiasz się, jak sztuczna inteligencja wpłynie na Twoje życie zawodowe, karierę lub biznes? Chcesz dowiedzieć się, jak możesz korzystać z AI w sposób świadomy, bezpieczny i efektywny? A może chcesz się

Jak optymalizować proces sprzedaży w e-commerce

W dobie cyfrowej transformacji sprawnie zorganizowany proces sprzedaży w e-commerce staje się kluczem do sukcesu każdego sklepu internetowego. Optymalizacja tego procesu pozwala nie tylko zwiększyć konwersję, ale także poprawić ogólne doświadczenia