Etapy budowania wiarygodnej marki w e-commerce

Budowanie wiarygodnej marki w e-commerce to kluczowy element sukcesu w dynamicznym świecie handlu online. Klienci coraz częściej opierają swoje decyzje zakupowe na wrażeniu, jakie sprawia marka sklepu internetowego. Wiarygodność sklepu przekłada się na lojalność konsumentów, wyższe współczynniki konwersji i lepszą widoczność wśród konkurencji. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kroki, które pomogą stworzyć silną i zaufaną markę w świecie e-commerce.
 

1. Jakość produktów i obsługi klienta

W prowadzeniu sklepu e-commerce liczy się nie tylko dbałość o dostarczane produkty i wygląd strony ale także o obsługę klienta na jak najwyższym poziomie. Klienci zapamiętują, jak zostali potraktowani, co wpływa na ich dalszą przygodę z marką. Szybkie reagowanie na zapytania, wyjaśnianie problemów oraz dostarczanie wartościowych treści (np. poradników) wzmacniają pozytywny wizerunek marki sklepu internetowego. Nie zapominaj także o personalizacji komunikacji, jeśli jest ona naturalna i nieprzesadzona, cały czas może być miłym i cennym doświadczeniem. 
 
Coraz częściej ważna dla konsumentów staje się również transparentność tego, jak prowadzisz swój sklep. W tym obszarze warto zadbać o: 
  • Otwartą i uczciwą komunikację z klientami (np. dotyczącą cen, opisów czy dostępności produktów)
  • Przejrzystą politykę zwrotów i reklamacji.
  • Jasne informacje na temat dostawy (formy, czasu czy ewentualnych opóźnień), 
  • Ochronę danych osobowych kupujących (prawidłowe zabezpieczenia dotyczące przechowywania wrażliwych informacji, certyfikaty SSL).
 
Przykład dobrej praktyki – zakładka “Jak zwrócić zakup” na stronie Allegro: 

W przypadku Allegro warto wspomnieć o formularzach zwrotu dodawanych automatycznie do maili potwierdzających zakup.

Inny przykład – sposób prezentowania informacji o formach płatności na stronie drogerii Natura: 

2. Wykorzystanie rekomendacji i certyfikatów

Klienci cenią szczerość, dlatego ważne jest, aby firma przedstawiała realne opinie klientów i unikała sztucznego tworzenia wizerunku. Publikowanie recenzji klientów oraz aktywne odpowiadanie na ich komentarze to podstawa budowania zaufania. Jak powiedział jeden z guru marketingu Philip Kotler: 
 
„Najlepszą reklamę robią zadowoleni klienci”
 
W przypadku sklepów internetowych opinie online są kluczowe, ponieważ wpływają na decyzje zakupowe kupujących.
 
Zastanawiasz się zbierać opinie klientów? Oto kilka dobrych praktyk:
  • Zbieraj opinie na bieżąco: Najlepiej po każdej transakcji i jak najszybciej, by wykorzystać zaangażowanie i aktywność klienta. Pamiętaj, by opinie były aktualne, ponieważ takie sprzed roku czy kilku lat mogą nie wzbudzić zaufania innych osób. 
  • Narzędzia do zbierania opinii: Możesz wykorzystać jedną z platform takich jak Opineo, czy Google My Business, które ułatwiają zbieranie i publikowanie zweryfikowanych opinii klientów. 
  • Publikuj opinie: Możesz to robić na stronie internetowej sklepu czy w mediach społecznościowych na przykład w formie stories. Pokazywanie opinii klientów buduje zaufanie wśród nowych kupujących i uwiarygadnia markę. 
  • Odpowiadaj na opinie: Jeśli masz taką możliwość, odpowiadaj klientom na dodaną opinię niezależnie od tego, czy jest ona pozytywna czy negatywna. Pamiętaj, że aktywny dialog z klientami pokazuje, że marka chętnie przyjmuje feedback i chce ulepszać swoje produkty lub usługi.
 
Przykład prezentowania opinii o szkoleniu Brand Manager w Instytucie Marki Online i Komunikacji: 

Przykład prezentowania opinii na stronie sklepu z biżuterią Ania Kruk

Chcesz jeszcze bardziej uwiarygodnić swój sklep? Dodaj na stronie na przykład w zakładce O nas lub w opisie produktu informacje o certyfikatach surowcowych, z których wytwarzasz swoje produkty, znakach jakości, licencjach, z których korzystasz na co dzień czy innych ważnych dokumentach, które potwierdzą, że warto z Tobą współpracować. 
 
Przykład informowania o certyfikatach – marka odzieżowa ANSIN:

3. Spójna obecność w sieci

Aby marka była wiarygodna, jej obecność w internecie powinna być również spójna nie tylko wizualnie ale także komunikacyjnie. Chaotyczne prowadzenie profili w mediach społecznościowych, nieaktualne opisy produktów na stronie czy brak konsekwencji w komunikacji prawdopodobnie zrażą każdego potencjalnego klienta. 
 
W przypadku większych biznesów, w których klient ma z marką kilka punktów styku, warto zadbać o strategię omnichannel, integrując różne kanały sprzedaży i komunikacji, co pozwoli klientowi na swobodne przechodzenie między nimi i pewność, że cały czas ma do czynienia z tą samą firmą w każdym kanale.
 
 

4. Silna strategia SEO i widoczność w wyszukiwarkach

Zadbaj o optymalizację witryny, by klienci mogli łatwo Cię znaleźć. Aby zwiększyć widoczność sklepu, korzysta się z optymalizacji pod wyszukiwarki (SEO), kampanii reklamowych w Google i mediach społecznościowych, e-mail marketingu oraz programów partnerskich. Dobrym rozwiązaniem jest również wykorzystywanie treści generowanych przez użytkowników, takich jak opinie, które zwiększają zasięg i pozycję w wyszukiwarkach. 
 
Budowanie marki sklepu internetowego to proces wymagający konsekwencji, zaangażowania i przemyślanej strategii. Wiarygodność nie tylko przyciąga nowych klientów, ale także pozwala budować trwałe relacje z tymi dotychczasowymi. Zastosowanie powyższych kroków pomoże Ci wyróżnić się na tle konkurencji i osiągnąć sukces w e-commerce.

 

Instytucie Marki Online i Komunikacji rozwijamy kompetencje z zakresu sprzedaży eCommerce. Rozwijanie się z nami daje unikalne na rynku korzyści

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniach Instytutu Marki Online i Komunikacji

Zaświadczenie MEN z kodem zawodu

Po zakończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu otrzymasz zaświadczenie MEN z kodem zawodu, dzięki któremu znacznie wzrosną Twoje szanse na rynku pracy.

Certyfikat IMOK

Po zakończeniu maratonu edukacyjnego otrzymasz certyfikat IMOK, który jest uznawany w branży i stanowi solidny dowód Twoich kompetencji dla pracodawców lub klientów.

Aktualne tematy

Uczestnicząc w naszych szkoleniach, masz pewność, że będziesz na bieżąco z najnowszymi trendami i zmianami w branży. To klucz do utrzymania konkurencyjności i innowacyjności w Twojej karierze.

Dołączysz do społeczności IMOK-u

Zyskasz możliwość budowania sieci kontaktów zawodowych, która może zaowocować przyszłą współpracą lub wsparciem w rozwoju kariery.

Merytoryczna wiedza od ekspertów

Nasze szkolenia dostarczą wiedzy od czołowych specjalistów w swoich dziedzinach, co gwarantuje wysoki standard i praktyczne umiejętności, które możesz natychmiast zastosować w swojej pracy.

Uczestnictwo w szkoleniach na żywo

Bezpośrednia interakcja z ekspertami podczas spotkań na żywo zapewnia lepsze zrozumienie materiału, umożliwia zadawanie pytań i rozwijanie umiejętności w interaktywnym środowisku.

Inne wpisy