Algorytmy w mediach społecznościowych

Media społecznościowe stały się dzisiaj niejako „drugim domem” dla wielu ludzi, gdzie spędzają czas, nawiązują kontakty i budują marki osobiste czy biznesowe. Jednym z kluczowych aspektów funkcjonowania na różnych platformach społecznościowych jest tworzenie odpowiednich treści, które przyciągają uwagę oraz generują interakcje. Jednak, aby to osiągnąć, a tym samym zapewnić sobie grono stałych, zaangażowanych odbiorców, niezbędne jest zrozumienie algorytmów, które nimi rządzą. 

Zostań specjalistą ds. mediów społecznościowych!
Dołącz do szkolenia i zdobądź certyfikat MEN z kodem zawodu.
Rozwijaj się u najlepszych praktyków z branży i zyskaj
nowe umiejętności na miarę XXI wieku!

Co to są algorytmy?

Algorytm to matematyczna procedura, której zadaniem jest rozwiązanie określonego problemu.
W przypadku
mediów społecznościowych algorytmy pełnią funkcję systemów automatycznych, które sortują
i wyświetlają treści w odpowiedniej kolejności, tak aby użytkownicy i użytkowniczki mieli
łatwy dostęp do interesujących informacji.

Jak działają algorytmy?

Algorytmy w mediach społecznościowych opierają się na analizie ogromnej ilości danych, takich jak interakcje użytkowników, rodzaj treści czy czas publikacji. Na podstawie tych informacji algorytmy decydują, które treści są najważniejsze dla danego użytkownika i wyświetlają je jako pierwsze.

Jak działać w zgodzie z algorytmem?

Tworzenie treści w zgodzie z algorytmem polega na dostosowaniu ich do wymagań platformy i preferencji użytkowników. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci osiągnąć sukces na wszystkich platformach społecznościowych:
 
  • Zadbaj o jakość treści – algorytmy w mediach społecznościowych premiują treści oryginalne, wartościowe i atrakcyjne dla użytkowników.
 
  • Opublikuj treści w odpowiednim czasie – algorytmy uwzględniają czas publikacji treści, dlatego warto ustalić najlepsze godziny na publikację postów.
 
  • Bądź aktywny na platformie – algorytmy doceniają użytkowników i użytkowniczki, którzy regularnie publikują treści, angażują się w interakcje i pozostają aktywni na platformie.
 
  • Dostosuj treści do preferencji użytkowników i użytkowniczek – algorytmy wyświetlają treści, które odpowiadają ich preferencjom, dlatego warto dokładnie poznać swoją grupę docelową i dostosować treści do ich zainteresowań tzw. niszy. 

Specyfika platform

Oczywiście algorytmy LinkedIna różnią się od tych na Instagramie, dlatego ważne jest, aby poznać ich specyfikę. Oto kilka wskazówek, jak tworzyć treści zgodnie z algorytmami poszczególnych platform społecznościowych

Facebook

Algorytmy Facebooka preferują treści, które generują długi czas spędzony przez użytkownika na platformie. Dlatego warto tworzyć treści, które skłaniają do interakcji i angażują przez dłuższy czas. 
 
Wskazówki: 
  • Publikuj treści w formie dłuższych wpisów lub filmów, które zwiększają czas spędzony na platformie.
  • Zachęcaj do interakcji poprzez zadawanie pytań w poście i odpowiadaj na komentarze.
  • Publikuj treści, które generują dyskusje i angażują użytkowników w rozmowy.
  • Godzina publikacji: według badań, najlepsze godziny publikacji na Facebooku to dni robocze w godzinach od 9:00 do 14:00, wtorki, środy i czwartki około godziny 12:00, a w weekendy godziny popołudniowe.

Instagram

Algorytmy Instagrama nagradzają treści, które wywołują pozytywne emocje. Dlatego warto tworzyć treści, które są wizualnie atrakcyjne i nie zachęcają do tak zwanego hejtu. 
 
Wskazówki:
  • Stosuj różnorodne formy treści dostępnych na platformie: post, Reels, karuzele zdjęć i Stories.
  • Używaj odpowiednich hashtagów, które pomogą zwiększyć zasięg Twoich postów.
  • Zachęcaj do interakcji, np. poprzez prośby o podzielenie się swoją opinią w komentarzu lub udostępnienia na Stories.
  • Godzina publikacji: zależą od grupy docelowej, ale z reguły w dni robocze warto publikować w godzinach od 9:00 do 11:00 i od 13:00 do 15:00, a także wieczorem około godziny 19:00, w weekendy można publikować także w godzinach wieczornych.

LinkedIn

Algorytmy LinkedIna nagradzają treści, które są związane z zawodem i branżą danego użytkownika. Dlatego warto tworzyć treści, które są merytoryczne i wartościowe dla Twojej grupy docelowej. 
 
Wskazówki:
  • Publikuj treści związane z Twoją branżą, np. artykuły, infografiki lub analizy rynku.
  • Zachęcaj do dyskusji i angażuj się w rozmowy z innymi użytkownikami z Twojej branży.
  • Stosuj wskazówki SEO, aby Twoje treści były łatwiejsze do znalezienia przez użytkowników Linkedina
  • Godzina publikacji: dni robocze w godzinach od 9:00 do 12:00, a także we wtorki, środy i czwartki około godziny 10:00 oraz pora lunchu.

TikTok

Algorytmy TikToka nagradzają treści, które są oryginalne i angażujące, ale także te, które są zgodne z obecnymi trendami. 
 
Wskazówki:
  • Bądź na bieżąco, obserwuj trendy i użytkowników, którzy mówią, co jest obecnie wiralowe. 
  • Stosuj popularne efekty wizualnefiltry.
  • Dostosuj treści do niszy, w jakiej znajduje się Twoja grupa odbiorców.
  • Korzystaj z popularnych utworów, aby zwiększyć zasięg swoich postów.
  • Godzina publikacji: wieczory w dni robocze, około godziny 18:00, weekendy w godzinach popołudniowych i wieczornych.

Podsumowanie

Algorytmy w mediach społecznościowych są kluczowe dla sukcesu w tworzeniu treści o dużym zasięgu i zaangażowaniu. Jest zatem niezwykle istotne, aby zrozumieć ich działanie i dostosować swoje treści do wymagań platformy oraz preferencji jej użytkowników. Dzięki temu będziesz mieć większą szansę na osiągnięcie sukcesu i zbudowanie skutecznej marki osobistej w mediach społecznościowych. 

Inne wpisy

Ile zarabia specjalista ds. mediów społecznościowych

Specjalista ds. mediów społecznościowych to bardzo popularny zawód. W ciągu trzech najbliższych lat będzie najbardziej pożądaną i poszukiwaną specjalizacją. Czym się charakteryzuje i na czym polega? Jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba