Media społecznościowe stały się dzisiaj niejako „drugim domem” dla wielu ludzi, gdzie spędzają czas, nawiązują kontakty i budują marki osobiste czy biznesowe. Jednym z kluczowych aspektów funkcjonowania na różnych platformach społecznościowych jest tworzenie odpowiednich treści, które przyciągają uwagę oraz generują interakcje. Jednak, aby to osiągnąć, a tym samym zapewnić sobie grono stałych, zaangażowanych odbiorców, niezbędne jest zrozumienie algorytmów, które nimi rządzą.
Zostań specjalistą ds. mediów społecznościowych!
Dołącz do szkolenia i zdobądź certyfikat MEN z kodem zawodu.
Rozwijaj się u najlepszych praktyków z branży i zyskaj
nowe umiejętności na miarę XXI wieku!
Co to są algorytmy?
W przypadku mediów społecznościowych algorytmy pełnią funkcję systemów automatycznych, które sortują
i wyświetlają treści w odpowiedniej kolejności, tak aby użytkownicy i użytkowniczki mieli łatwy dostęp do interesujących informacji.
Jak działają algorytmy?
Algorytmy w mediach społecznościowych opierają się na analizie ogromnej ilości danych, takich jak interakcje użytkowników, rodzaj treści czy czas publikacji. Na podstawie tych informacji algorytmy decydują, które treści są najważniejsze dla danego użytkownika i wyświetlają je jako pierwsze.
Jak działać w zgodzie z algorytmem?
- Zadbaj o jakość treści – algorytmy w mediach społecznościowych premiują treści oryginalne, wartościowe i atrakcyjne dla użytkowników.
- Opublikuj treści w odpowiednim czasie – algorytmy uwzględniają czas publikacji treści, dlatego warto ustalić najlepsze godziny na publikację postów.
- Bądź aktywny na platformie – algorytmy doceniają użytkowników i użytkowniczki, którzy regularnie publikują treści, angażują się w interakcje i pozostają aktywni na platformie.
- Dostosuj treści do preferencji użytkowników i użytkowniczek – algorytmy wyświetlają treści, które odpowiadają ich preferencjom, dlatego warto dokładnie poznać swoją grupę docelową i dostosować treści do ich zainteresowań tzw. niszy.
Specyfika platform
Oczywiście algorytmy LinkedIna różnią się od tych na Instagramie, dlatego ważne jest, aby poznać ich specyfikę. Oto kilka wskazówek, jak tworzyć treści zgodnie z algorytmami poszczególnych platform społecznościowych.
Wskazówki:
- Publikuj treści w formie dłuższych wpisów lub filmów, które zwiększają czas spędzony na platformie.
- Zachęcaj do interakcji poprzez zadawanie pytań w poście i odpowiadaj na komentarze.
- Publikuj treści, które generują dyskusje i angażują użytkowników w rozmowy.
- Godzina publikacji: według badań, najlepsze godziny publikacji na Facebooku to dni robocze w godzinach od 9:00 do 14:00, wtorki, środy i czwartki około godziny 12:00, a w weekendy godziny popołudniowe.
- Stosuj różnorodne formy treści dostępnych na platformie: post, Reels, karuzele zdjęć i Stories.
- Używaj odpowiednich hashtagów, które pomogą zwiększyć zasięg Twoich postów.
- Zachęcaj do interakcji, np. poprzez prośby o podzielenie się swoją opinią w komentarzu lub udostępnienia na Stories.
- Godzina publikacji: zależą od grupy docelowej, ale z reguły w dni robocze warto publikować w godzinach od 9:00 do 11:00 i od 13:00 do 15:00, a także wieczorem około godziny 19:00, w weekendy można publikować także w godzinach wieczornych.
- Publikuj treści związane z Twoją branżą, np. artykuły, infografiki lub analizy rynku.
- Zachęcaj do dyskusji i angażuj się w rozmowy z innymi użytkownikami z Twojej branży.
- Stosuj wskazówki SEO, aby Twoje treści były łatwiejsze do znalezienia przez użytkowników Linkedina
- Godzina publikacji: dni robocze w godzinach od 9:00 do 12:00, a także we wtorki, środy i czwartki około godziny 10:00 oraz pora lunchu.
TikTok
- Bądź na bieżąco, obserwuj trendy i użytkowników, którzy mówią, co jest obecnie wiralowe.
- Stosuj popularne efekty wizualne i filtry.
- Dostosuj treści do niszy, w jakiej znajduje się Twoja grupa odbiorców.
- Korzystaj z popularnych utworów, aby zwiększyć zasięg swoich postów.
- Godzina publikacji: wieczory w dni robocze, około godziny 18:00, weekendy w godzinach popołudniowych i wieczornych.
Podsumowanie
Algorytmy w mediach społecznościowych są kluczowe dla sukcesu w tworzeniu treści o dużym zasięgu i zaangażowaniu. Jest zatem niezwykle istotne, aby zrozumieć ich działanie i dostosować swoje treści do wymagań platformy oraz preferencji jej użytkowników. Dzięki temu będziesz mieć większą szansę na osiągnięcie sukcesu i zbudowanie skutecznej marki osobistej w mediach społecznościowych.