UOKiK w branży influencer marketingu

W zeszłym roku zapadła ważna decyzja dla polskich influencerów i osób, które z nimi pracują. Zostało zakazane stosowanie praktyk, które mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów, a do takich zaliczono działania twórców internetowych. Jakie są wymogi w ramach współpracy, aby wszystko zostało publikowane zgodnie z prawem? Przeczytaj!

Jeśli praca influencer managera jest dla Ciebie fascynująca i chcesz poznać wszystkie tajniki tego zawodu - dołącz do 4-miesięcznego programu Akademia Influencer Managera i ucz się od ekspertów z Grupy LTTM!

UOKiK wkroczył do branży influencerów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w drugiej połowie zeszłego roku wydał rekomendację dla influencerów, której podstawę prawną ma artykuł 24 Ustawy o Ochronie Konkurencji i Konsumentów. Zakazuje on stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Chodzi głównie o prawidłowe oznaczanie reklam przez polskich influencerach w przypadku współprac reklamowych i materiałów sponsorowanych.

Przy okazji UOKiK zdefiniował także, kim jest influencer, aby nie było tu żadnych nieścisłości: „twórca aktywnie prowadzący swoje media społecznościowe, komunikujący się ze swoimi obserwatorami. Poprzez swoje publikacje może wpływać na ich opinie, decyzje, czy zachowania. Influencer jest przedsiębiorcą, jeśli ze swojej aktywności internetowej czerpie korzyści materialne (nie tylko finansowe) i jednocześnie prowadzi zorganizowaną działalność gospodarczą we własnym imieniu i w sposób ciągły (por. art. 3 Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców). Dotyczy to także sytuacji, gdy influencer nie zarejestrował działalności gospodarczej”.

W związku z tym, zarówno twórcy internetowi, jak i agencje, które z nimi współpracują, a także managerowie influencerów muszą mieć na uwadze, w jaki sposób oznaczać tego rodzaju współprace. Dzięki tej wiedzy i zastosowaniu jej w praktyce nie narażą się na ewentualne kary, a przy tym uszczerbek na wizerunku twórcy.

Rekomendacje dla influencerów

UOKiK wydał szereg rekomendacji dla influencerów. Pośród nich znajduje się informacja o sposobie zawarcia umowy – może być to w formie ustalenia warunków poprzez komunikator lub platformę social media, lub wiadomość e-mail. Ważne jest dokładne sprecyzowanie ustaleń dla obu stron. Wśród sugestii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajduje się także dwupoziomowe oznaczanie reklam. Oznacza to, że influencer powinien na wszelki wypadek w widoczny sposób oznaczyć płatną współpracę, zarówno u siebie w opisie lub na zdjęciu, jak i wykorzystując do tego funkcjonalność platformy social media.

Powstał w tym celu także bezpłatny filtr w technologii AR dla influencerów, którzy komunikują się ze swoimi odbiorcami na Facebooku lub Instagramie, #OznaczamReklamy. Jest on dostępny na profilu UOKiK, gdzie można go zapisać i używać na swoich kanałach, a także w wyszukiwarce efektów.

Jak widzisz, działalność w social mediach wiąże się z wieloma elementami, o których należy pamiętać. Jeśli chcesz pracować z twórcami internetowymi, a przy tym robić to etycznie i ramach prawa, będziesz mieć okazję dowiedzieć się wszystkiego podczas 4-miesięcznego programu rozwojowego Akademia Influencer Managera. W Akademii zaplanowaliśmy dedykowany panel na temat UOKiK-u, etyki influencer marketingu i Kodeksu Etyki Reklamy.

Inne wpisy

Ile zarabia specjalista ds. mediów społecznościowych

Specjalista ds. mediów społecznościowych to bardzo popularny zawód. W ciągu trzech najbliższych lat będzie najbardziej pożądaną i poszukiwaną specjalizacją. Czym się charakteryzuje i na czym polega? Jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba