Wiele branż przeszło radykalne zmiany wraz z nastaniem ery COVID-19 i zaraz po jej ustaniu. Pandemia mocno przyczyniła się do wielu modyfikacji, dotyczących również oczekiwań wobec PR-u. Dotyczy to także działań, które w tym okresie były powierzane specjalistom w tej dziedzinie. Co się zmieniło i czy zmieniła się rola public relations w biznesie?
Zostań profesjonalnym PR-owcem!
Dołącz do szkolenia PR na nowe czasy z certyfikatem MEiN i kodem zawodu.
Rozwijaj się u najlepszych praktyków z branży i zdobądź
nowe umiejętności na miarę XXI wieku!
Postpandemiczny PR i jego znaczenie
Pandemia sprawiła, że wiele działań przeniosło się na stałe do sfery online, a wiele firm musiało zrezygnować z niektórych usług, aby sprostać problematycznej sytuacji, która pojawiła się w od 2020 roku na całym świecie. COVID-19 był przyczyną zamknięć wielu biznesów, a także rezygnacji ze stanowisk, które trudno było utrzymać, ze względu na zaistniałą sytuację. Był taki moment, kiedy spora część firm stanęła przed decyzją, czy zredukować etat PR-owca, czy też w tak trudnej sytuacji go zatrudnić. W zależności od branży decyzje były wtedy różne, a cięcia budżetów pojawiały się niemalże wszędzie.
Jednak osoby prowadzące swój biznes, w trakcie pandemii i po jej zakończeniu, miały okazję zobaczyć, jak ważne są działania wizerunkowe, szczególnie wtedy, kiedy nastaje kryzys. Stąd po tym okresie właściciele sporej liczby firm zaczęli zatrudniać specjalistów ds. wizerunku i PR-u. Przekonali się, że to niezwykle ważny element działalności, a nie wyłącznie dział sprzedaży. Według najnowszych badań branża public relations w postpandemicznej erze ma się niezwykle dobrze i zyskuje na jeszcze większym znaczeniu niż wcześniej.
PR jeszcze ważniejszy, niż do tej pory
Właściciele firm przekonali się, że PR to nie tylko kontakt z mediami i wysyłanie informacji prasowych. Szukając rozwiązań i pomocy w trudnej sytuacji, dostrzegli, że branża public relations to również działania strategiczne, komunikacyjne i wizerunkowe. Przekonali się, że PR to również zestawienia analityczne i kreatywność i że w połączeniu z marketingiem i sprzedażą potrafi przynieść niezwykłe korzyści dla biznesu.
Zmieniło się podejście i rozumowanie przedsiębiorców na temat PR-u. Pod koniec 2021 r. Związek Firm Public Relations wydał raport pt. „PR to nie propaganda”, ponieważ konieczne było pozbycie się stereotypowego, a wręcz błędnego myślenia o public relations.
Z badania wyniknęło, że PR najczęściej utożsamiany i mylony był głównie z działaniami publicity i propagandą. Coraz więcej przedsiębiorców podjęło się stworzenia i wdrożenia strategii komunikacji, które w wielu instytucjach po prostu nie istniały. Również raport International Communications Consultancy Organisation pt. „World PR Report 2020–2021” potwierdził tezę, że PR zyskuje na znaczeniu.
41% ankietowanych (a byli nimi dyrektorzy agencji PR i CEO) wskazało doradztwo strategiczne jako główny obszar wzrostu w najbliższych latach, a 35% – zarządzanie strategią korporacyjną.
Nowy public relations
Działania PR po okresie pandemii są na nowo pożądanymi usługami wśród wielu firm. PR dostosował się do potrzeb komunikacyjnych współczesnego świata, poszerzył swoje możliwości w sferze online i trochę się zautomatyzował. Public relations podąża za trendami i potrzebami klientów na rynku, wciąż spełniając swoje podstawowe założenia, dotyczące komunikacji i wizerunku marek. Specjaliści w tej branży zaczęli przygotowywać strategie m.in. z udziałem influencerów, czy uwzględniają takie nowe kanały komunikacji, jak TikTok czy BeReal.