Psychologia marki: Jak budować emocjonalne połączenie z konsumentami?

Niedawno zajmowaliśmy się tematem zadań Brand Managera, tj. podpytywaliśmy co faktycznie robi brand manager w firmach o różnej wielkości. Dzisiaj próbujemy dowiedzieć się jak owe zadania można wykonać lepiej.

Dlaczego jedne marki zapamiętujemy bardziej, a inne prawie wcale? Oprócz podstawowych czynników związanych z produktem lub usługą, kluczem jest zbudowanie więzi emocjonalnej z konsumentami, co nie tylko przyciągnie ich uwagę, ale także zwiększa ich lojalność wobec marki oraz przełoży się na sprzedaż. Psychologia marki skupia się na wykorzystaniu emocji, które głęboko wpływają na ludzkie decyzje. Zobacz, jak możesz dotrzeć do swoich konsumentów dzięki emocjom.

1. Zrozum emocje swoich klientów

Aby skutecznie zbudować więź z klientami, warto przeprowadzić nawet niewielkie badanie rynku wśród swoich obserwujących, które pozwoli określić, jakie emocje są ważne dla danej grupy docelowej. Na przykład, młodzi klienci mogą poszukiwać inspiracji i wolności, podczas gdy rodziny mogą cenić stabilność i bezpieczeństwo. Analiza tych potrzeb pozwala lepiej dostosować ton komunikacji i wywołać emocjonalną reakcję, której klienci podświadomie szukają w markach.
 
Przykładem marki, która świetnie bada (np. w formie ankiet na Instagramie) i rozumie emocje swoich klientów jest Your Kaya: 
Źródło: https://www.instagram.com/p/DCE06nhor1n/

2. Stwórz osobowość marki

Marki z dobrze określoną osobowością, jak Coca-Cola (optymistyczna, radosna) czy Nike (inspirująca, wytrwała), wyróżniają się i są lepiej zapamiętywane. Tworząc osobowość marki, firmy mogą wykorzystać archetypy – wzorce osobowości, które ułatwiają emocjonalne połączenie z klientem. Wybór odpowiedniego archetypu powinien odpowiadać wartościom marki i być autentyczny. Zobacz, jakie archetypy marki wyróżniamy i co je charakteryzuje: 
12 archetypów marki. Źródło: marchbranding.com/buzz/brand-archetypes/
12 archetypów marki. Źródło: marchbranding.com/buzz/brand-archetypes/

3. Używaj narracji

Narracja to potężne narzędzie, które pozwala klientom przeżywać doświadczenia wraz z marką. Opowiadanie historii o wyzwaniach i triumfach, wartościach, czy rozwoju marki pomaga w stworzeniu osobistego połączenia. Przykładem są reklamy ukazujące „zwykłych ludzi” korzystających z produktów, co sprawia, że marka staje się bliższa codziennemu życiu odbiorcy. Marki mogą też wykorzystać storytelling do przedstawienia swojej misji i podkreślenia tego, co je wyróżnia.
 
W okresie świątecznym, coraz więcej osób czeka na kolejną reklamę Allegro. Marka w ostatnich latach zasłynęła z wyjątkowych kreacji, które bawią, wzruszają i do tego łączą się z usługami, jakie oferuje marketplace: 
 

4. Autentyczność i konsekwencja

Konsumenci oczekują, że marki będą autentyczne i spójne. Brak konsekwencji – np. zmieniający się styl komunikacji lub sprzeczne komunikaty – może wzbudzać brak zaufania. Dla klientów ważne jest, aby każda interakcja z marką była przewidywalna i budziła podobne emocje. Konsekwencja działań wzmacnia przekonanie, że marka ma wartości i wizję, którym można zaufać, co pomaga tworzyć relacje oparte na lojalności.
 
Świetnymi przykładami marek, które są cenione za autentyczność i konsekwencje w komunikacji z klientami jest między innymi IKEA czy Lidl, które stawiają na skrócenie dystansu, humor czy personalizację odpowiedzi.

Przy okazji autentyczności warto wspomnieć o AI. Korzystaj ze sztucznej inteligencji mądrzej aby nie zabijać w przekazie owej autentyczności. Więcej na ten temat pisaliśmy we wpisie 
Brand Manager i Strategie Marketingowe w Erze Sztucznej Inteligencji

5. Korzystaj z symboli i kolorów

Psychologia kolorów i symbolika wizualna mają ogromny wpływ na odbiór marki. Kolory wywołują określone emocje, a dobrze dobrane symbole podkreślają unikalność marki. Na przykład ciepłe barwy, takie jak pomarańczowy, kojarzą się z energią i przyjaźnią, a kolory zimne, jak niebieski, z profesjonalizmem i stabilnością. Kolory i symbole powinny być konsekwentnie stosowane we wszystkich kanałach komunikacji – od logo po materiały promocyjne – aby tworzyć spójny i rozpoznawalny wizerunek marki.
 
Zobacz na przykładzie naszego konta na Instagramie, jak można ciekawie wykorzystać kolory czy symbole do budowania spójnego wizerunku: https://www.instagram.com/instytut_imok_edu_pl/
Źródło: https://www.instagram.com/instytut_imok_edu_pl/
Źródło: https://www.instagram.com/instytut_imok_edu_pl/
Budowanie emocjonalnego połączenia z klientami to długoterminowa inwestycja. Angażując emocje konsumentów, marki mogą nie tylko przyciągnąć ich uwagę, ale i zdobyć lojalność. 

⭐️ Więcej wiedzy o pracy Brand Managera dowiesz się podczas dedykowanego dla tego zawodu szkolenia w Instytucie Marki Online i Komunikacji. Poznaj szczegóły szkolenia TUTAJ.

 

Szkolenie dla Brand Managerów

W Instytucie Marki Online i Komunikacji stworzyliśmy szkolenie, które daje realne umiejętności i co ważne – uczy również późniejszego samodzielnego zdobywania wiedzy, co jest niezbędne w tak dynamicznie rozwijającej się branży.

  • Chcesz zdobyć umiejętności i kompetencje w zakresie budowania strategii marek?
  • Szukasz pewnego zatrudnienia w firmie i chcesz pracowąć po stronie klienta, zarządzać i opiekować się strategią komunikacji marki?
  • Marzysz o przebranżowieniu z marketingu na Brand Managera?
  • Masz doświadczenie w marketingu ale potrzebujesz rozwinąć się i poszerzyć swoje umiejętności?

 

To szkolenie jest właśnie dla Ciebie.

Rola brand managera jest kluczowa niezależnie od wielkości organizacji, jednak zakres obowiązków i wyzwań może znacznie się różnić. W małych firmach jest to często osoba “do zadań specjalnych”, która łączy wiele funkcji. W średnich przedsiębiorstwach rola ta staje się bardziej złożona, wymagając zarządzania zespołem i większym budżetem. W dużych korporacjach brand manager jest strategiem wpływającym na globalne decyzje biznesowe.

Bez względu na kontekst, głównym celem brand managera jest budowanie silnej, spójnej marki, która przyciąga klientów i wyróżnia się na tle konkurencji. To właśnie dzięki ich pracy marki stają się nie tylko rozpoznawalne, ale i cenione przez konsumentów na całym świecie.

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniach Instytutu Marki Online i Komunikacji

Zaświadczenie MEN z kodem zawodu

Po zakończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu otrzymasz zaświadczenie MEN z kodem zawodu, dzięki któremu znacznie wzrosną Twoje szanse na rynku pracy.

Certyfikat IMOK

Po zakończeniu maratonu edukacyjnego otrzymasz certyfikat IMOK, który jest uznawany w branży i stanowi solidny dowód Twoich kompetencji dla pracodawców lub klientów.

Aktualne tematy

Uczestnicząc w naszych szkoleniach, masz pewność, że będziesz na bieżąco z najnowszymi trendami i zmianami w branży. To klucz do utrzymania konkurencyjności i innowacyjności w Twojej karierze.

Dołączysz do społeczności IMOK-u

Zyskasz możliwość budowania sieci kontaktów zawodowych, która może zaowocować przyszłą współpracą lub wsparciem w rozwoju kariery.

Merytoryczna wiedza od ekspertów

Nasze szkolenia dostarczą wiedzy od czołowych specjalistów w swoich dziedzinach, co gwarantuje wysoki standard i praktyczne umiejętności, które możesz natychmiast zastosować w swojej pracy.

Uczestnictwo w szkoleniach na żywo

Bezpośrednia interakcja z ekspertami podczas spotkań na żywo zapewnia lepsze zrozumienie materiału, umożliwia zadawanie pytań i rozwijanie umiejętności w interaktywnym środowisku.

Inne wpisy