Sytuacje kryzysowe w influencer marketingu

Praca z twórcą internetowym, który jest popularny i potrafi wywołać kontrowersje w sieci, bywa trudna. Co prawda takie działania potrafią przynieść spore zasięgi, ale także zmuszają niekiedy do gaszenia kryzysowych sytuacji. Jak sobie radzić w takich sytuacjach?

Jeśli praca influencer managera jest dla Ciebie fascynująca i chcesz poznać wszystkie tajniki tego zawodu - dołącz do 4-miesięcznego programu Akademia Influencer Managera i ucz się od ekspertów z Grupy LTTM!

Sytuacje kryzysowe w influencer marketingu

Sytuacje kryzysowe w influencer marketingu zdarzają się każdemu, nie tylko politykom, firmom czy celebrytom. Influencerzy również należą do grupy, której przytrafiają się wpadki generujące kryzysy lub bywają na tyle kontrowersyjni, że przypadkiem wywołują dyskusję z internautami, która… po prostu idzie zbyt daleko.

Tego rodzaju sytuacje, chociaż generują spore zasięgi, mogą pozostawić po sobie także wiele nieprzyjemności. Dlatego twórcy internetowi muszą uważać na to, co i w jaki sposób publikują, aby nie narazić się na rozpętanie kryzysu, który może im zaszkodzić.

Zaufanie do influencerów wśród obserwatorów

Newseria opublikowała jakiś czas temu badanie, które wskazuje na to, że influencerzy mają pozytywny wpływ na nastroje osób, które ich obserwują w sieci. Do tego są w stanie skłonić ich do zmiany przyzwyczajeń, odwiedzanych miejsc, a także decyzji zakupowych.

Aż 21 mln Polaków śledzi przynajmniej jednego twórcę internetowego, a trzech na czterech podąża za jego rekomendacjami. Ponieważ zaufanie obserwatorów jest tak wysokie, łatwo o sytuacje kryzysowe, jeśli influencer wykona fałszywy ruch lub przykładowo wprowadzi ich (nawet niechcący) w błąd. Spada na niego duża odpowiedzialność za śledzącą go społeczność i jej reakcje, a także na zasięgi, które w związku z tym może stracić.

Sytuacje kryzysowe u influencerów

  • Współpraca z marką, która nie pokrywa się z wartościami obserwatorów influencera?
  • Wprowadzanie w błąd fanów bez oznaczania, że dana współpraca jest sponsorowana?
  • Niezbyt dokładny research marki, z którą zaczyna się prowadzić kampanię, a przez to fatalny jej efekt?

 

To jedne z przykładów, które dotyczą twórców internetowych i mogą przynieść problemy. Internauci są bardzo czujni – śledzą każdy ruch influencera w social mediach, dlatego nie przejdzie bez echa działanie, które im się nie spodoba, jest niezgodne z ich wartościami lub sprawia, że czują się oszukani. To prowadzi do kryzysu, ten zaś do nadszarpnięcia zaufania do twórcy. Co w takiej sytuacji?

Jak rozwiązywać sytuacje kryzysowe

Warto w takich sytuacjach zwrócić się w kierunku uniwersalnej zasady w komunikacji kryzysowej – mowa tu o zasadzie 5P:

  • przeproś,
  • przygotuj się,
  • przeciwdziałaj,
  • popraw się,
  • powetuj straty.

 

Najlepiej zacząć od „przygotuj się” i „przeciwdziałaj” znacznie wcześniej. Przed przystąpieniem do danego działania, które może być ryzykowne, influencer powinien się przygotować, ocenić ryzyko i starać się przeciwdziałać kryzysom. Czyli dokładnie rozważać różne współprace, a także to, co umieszcza w social mediach pod swoim szyldem i jak to komentuje.

Gdy kryzys już nadszedł – nie pozostaje nic innego, jak przeprosić swoją społeczność. W końcu obserwatorzy czują się oszukani z jakiegoś powodu, a są też ludźmi i mają swoje emocje, przeprosinami można je łatwiej uspokoić. Warto wytłumaczyć, co się zdarzyło.

Twórca, który traktuje swoich fanów fair, mówiąc wprost i szczerze zyska więcej, niż ten, który coś ukrywa i nie bierze odpowiedzialności. Na przyszłość warto jednak się poprawić i działać tak, aby sytuacja się nie powtórzyła, a w miarę możliwości zrekompensować obserwatorom. Ważne, aby nie uciekać od odpowiedzialności i komunikacji z nimi!

Rola managera influencera w sytuacjach kryzysowych

Influencer to też człowiek, którego mogą ponieść emocje. W końcu odczuwa tyle presji, w związku z tym, co robi i pokazuje w social mediach, że czasem po prostu może się zapędzić. Niekiedy kryzysy nie są w ogóle związane z nim samym, a wydarzają się jakby wokół niego, psując mu reputację.

Twórca internetowy nie zawsze wie, szczególnie w wybuchu emocji, jak działać. Tutaj nieoceniona jest obiektywnie i trzeźwo myślącego managera influencera. To właśnie on ocenia sytuację z zewnątrz, doradza twórcy, jak wyjść z tarapatów, a także, jak się zachować. Dzięki jego pomocy wszystko można poukładać tak, aby nadszarpnięcie wizerunku nie spowodowało zbyt dużych strat. Pomaga przygotować strategię antykryzysową, aby przeciwdziałać takim sytuacjom, ale i wspiera na bieżąco, gdy już się wydarzą.

Jeśli myślisz o zawodzie managera influencera, ale masz obawy, jak współpracować z twórcą internetowym - zapraszamy Cię do Akademii Influencer Managera. To 4-miesięczny program rozwojowy, dzięki któremu zdobędziesz konkretne umiejętności i kompetencje, aby po jego zakończeniu móc pracować z twórcami internetowymi lub celebrytami, jako ich manager.

Inne wpisy

Algorytmy w mediach społecznościowych

Media społecznościowe stały się dzisiaj niejako „drugim domem” dla wielu ludzi, gdzie spędzają czas, nawiązują kontakty i budują marki osobiste czy biznesowe. Jednym z kluczowych aspektów funkcjonowania na różnych

Odbierz PDF „Public Relations a kryzys wizerunkowy”

Odbierz bezpłatny PDF „Public Relations a kryzys wizerunkowy”. Public Relations a kryzys wizerunkowy W świecie, gdzie informacje rozchodzą się w mgnieniu oka, a opinie mają realny wpływ na decyzje konsumenckie, skuteczny