7 kluczowych trendów w marketingu dla Brand Managera

Na co Brand Manager powinien zwrócić uwagę w 2025 roku?

 
Jak zadbać o markę w czasach, gdy wszyscy pochłonięci są sztuczną inteligencją (AI)? Co możesz zrobić, by wyróżnić swój produkt lub usługę w tak konkurencyjnych i wyjątkowych warunkach? 
 

Eksperci o trendach w marketingu 2025

 
Poznaj ciekawe trendy, które przygotowały wyjątkowe ekspertki:
  • Anna Ledwoń-Blacha – opiekunka merytoryczna szkolenia Brand Manager w Instytucie Marki Online i Komunikacji i założycielka agencji More Bananas.
  • Joanna Ceplin – Założycielka & CEO Instytutu Marki Online i Komunikacji. Specjalizuje się w strategii marki i online marketingu. 
  • Alicja Brzyska – Brand & Marketing Managerka. Od ponad 8 lat w marketingu; pracując zarówno po stronie agencji kreatywnych, jak i in-house w branży książki, fashion i e-commerce.
  • Beata Własny – ekspertka w zarządzaniu i rozwijaniu marek w sektorze FMCG.
 
Współczesny brand manager, czyli osoba, która zajmuje się budowaniem i wizerunkiem marki zarówno w kanałach offline, jak i online, musi obecnie łączyć strategiczne myślenie i wprowadzanie odpowiednich działań z elastycznością i świadomością nowych trendów. Trendy między innymi determinują sposób budowania relacji z konsumentami, pozwalają utrzymać konkurencyjność na rynku oraz zwiększać sprzedaż i rozpoznawalność marek.
 
Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym tak naprawdę są trendy i jak możemy je podzielić?
 

Czym są trendy marketingowe?

 
Trendy – długoterminowe zmiany w zachowaniach, w kulturze czy gospodarce. Jest to wzorzec możliwości, coś do czego dążymy, istniejący w danym momencie kierunek rozwoju w jakiejś dziedzinie. 
 
Ze względu na czas trwania trendy dzielimy na:
  • Mikrotrendy – krótkotrwałe, często sezonowe zjawiska (np. viralowe wyzwania w mediach społecznościowych).
  • Makrotrendy – długoterminowe zmiany wpływające na społeczeństwo i gospodarkę (np. cyfryzacja, ekologia).
  • Megatrendy – globalne, wieloletnie zmiany kształtujące przyszłość (np. starzenie się społeczeństwa, urbanizacja).
 

7 najważniejszych trendów dla Brand Managera w 2025 roku

7 kluczowych trendow marketingowych dla brand managera w 2025 roku
Przejdźmy zatem do konkretów. Poniżej znajdziesz listę 7 trendów w marketingu, nad którymi warto się pochylić i rozważyć ich wprowadzenie do aktualnej strategii Twojej marki. 
 

 1. Odrodzenie brandingu 

Po latach skupienia na natychmiastowych wynikach i marketingu efektywnościowym, marki wracają do podstaw. Strategiczne podejście do brandingu, dbałość o tożsamość marki, jej wartości oraz sposób komunikacji staje się ponownie kluczowe dla długofalowego sukcesu.
 

“W pewnym momencie zachłysnęliśmy się wszystkim, co związane z big data, data driven marketingiem etc. Problem jest wtedy, gdy tylko i wyłącznie opieramy się na marketingu efektywnościowym i danych, zapominając o doświadczeniu, intuicji i nie dbamy o markę jako o byt psychologiczno-socjologiczny czy nie zwracamy uwagi na konsumentów. – Anna Ledwoń-Blacha

2. Brand purpose

Konsumenci oczekują od marek czegoś więcej niż tylko dobrych produktów. W dzisiejszym świecie ciężko konkurować tylko ceną czy opakowaniem, dlatego trzeba poszukać czegoś więcej. Ponownie zaczyna liczyć się misja i wartości, które marka reprezentuje. Firmy coraz częściej angażują się w inicjatywy społeczne, ekologiczne czy etyczne, co buduje silniejsze więzi z klientami.
 

“Cel marki poza zyskiem nie musi być tylko i wyłącznie powiązany z tymi ważnymi tematami czy aspektami środowiskowymi.”Anna Ledwoń-Blacha

 
Przykład: marki Too Good To Go oraz Foodsi oferują w bardzo dobrych cenach paczki z nadwyżkami pełnowartościowego jedzenia, które można odebrać w restauracjach, cukierniach, sklepach, a nawet na stacjach paliw. Ich brand purpose? Zapobieganie marnowaniu żywności.
 

3. Społeczeństwo rekursywne 

Media społecznościowe coraz mniej opierają się na treściach udostępnionych przez obserwowane profile, a coraz bardziej na treściach dobieranych przez algorytmy. Oznacza to, że marki muszą dostosować swoje strategie do systemów rekomendacyjnych i dostarczać angażujące treści, by trafić do swojej grupy docelowej.

4. Convenient 

Marki coraz śmielej stawiają i rozwijają obszary związane z wygodą i kompleksowością w używaniu ich produktów czy korzystaniu z ich usług. Wiąże się to z tym, że konsumenci (szczególnie ci z pokolenia Z oraz młodsi) oczekują, że marki ułatwią im życie na każdy możliwy sposób – od personalizowanych ofert, po intuicyjne interfejsy i wygodne formy zakupów. Kluczowe pytanie dla brand managera brzmi: jak możemy jeszcze bardziej ułatwić życie naszych klientów?
 

“Wygoda dla konsumenta cały czas ewoluuje. Klienci chcą coraz więcej, ponieważ nieustannie uczą się czegoś nowego.  Model biznesowy Żabki pokazuje, że convenient nie kończy się nigdy.” – Beata Własny  

 

5. Marketing i AI 

Niewątpliwie sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki marki komunikują się z klientami. Automatyzacja obsługi klienta, personalizacja ofert czy generowanie treści to tylko niektóre z zastosowań AI. Kluczowe jest jednak budowanie zaufania i edukacja konsumentów, jak AI może poprawić ich doświadczenia w kontakcie z marką.
 

“Jak konsument radzi sobie z tym, że my jako marki próbujemy komunikować, to że jesteśmy tak bardzo nowocześni, że wykorzystujemy sztuczną inteligencję na co dzień? W badaniach widzimy duży niepokój wśród konsumentów, którzy obawiają się przesytu, kontroli czy wycieku danych, dlatego dla mnie dużym trendem jest budowa porozumienia na tej płaszczyźnie.” – Beata Własny 

 

6. Offline i clubs  

Żyjemy w czasach po pandemii, jednak mimo powszechnej digitalizacji, konsumenci tęsknią za realnymi kontaktami. Rosnąca popularność wydarzeń offline, lokalnych klubów i społeczności tematycznych pokazuje, że marki powinny inwestować w fizyczne spotkania i przestrzenie do budowania relacji. Popularnością cieszą się także przestrzenie wspierające zdrowie fizyczne i duchowe konsumentów.

 

“Po latach pandemii, pracy zdalnej, wydarzeń online, wracamy do tego co autentyczne, lokalne i na żywo. Marki na nowo zaczynają wykorzystywać offline do działań wizerunkowych, tworząc przestrzenie wsparcia w zdrowiu duchowym i fizycznym.” – Alicja Brzyska

Przykłady: 
      1. E. Wedel – uruchomił Muzeum Fabryki Czekolady w Warszawie, gdzie każdy może stworzyć swoją tabliczkę czekolady. 
      2. Answer LAB – przestrzeń stworzona z myślą o kobietach, wspierająca ideę siostrzeństwa międzypokoleniowego.

 

7. Art branding 

W Polsce rośnie znaczenie sztuki w marketingu i nie dotyczy to tylko marek postrzeganych jako luksusowe. Marki coraz częściej i odważniej łączą się ze światem kultury, wspierają mniej lub bardziej rozpoznawalnych artystów czy organizują ciekawe wydarzenia artystyczne w kolaboracji z różnymi instytucjami kultury, co podkreśla ich unikalny charakter i przyciąga uwagę świadomych estetycznie konsumentów.
 
Na polskim rynku rośnie popularność łączenia sztuki z biznesem. Coś, co od dawna widać w kampaniach globalnych, zdobywa coraz większe uznanie też u nas. – Alicja Brzyska
 
Przykłady:
      1. Kampania Jestem Kobietą marki YES, w której wykorzystano jeden z wierszy Wisławy Szymborskiej “Jestem kobietą”.
      2. Marka Medicine z okazji roku Czesława Miłosza wypuściła specjalną kolekcję inspirowaną twórczością jednego z najwybitniejszych i najważniejszych polskich pisarzy. 
 

Jak zastosować te trendy w swojej strategii?

Powyższe trendy to tylko pigułki wiedzy i inspiracje dla każdego brand managera czy marketingowca. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapoznaj się z ofertą naszego autorskiego szkolenia, po którym w ciągu maksymalnie 4 miesięcy zostaniesz specjalistą od budowania i zarządzania marką! 
 

Inne wpisy